
5 tips om je social media-game een boost te geven als muzikant in 2021!
Social media, bijna iedereen gebruikt het, maar niet iedereen weet hoe het goed moet worden gebruikt! 2020 heeft ons bewezen dat online aanwezigheid je succes als muzikant kan maken of breken. Hoe kun je anders in contact blijven met je publiek, en je fanbase laten groeien?
We hebben 5 tips voor je om je social media-game een boost te geven in 2021.
Wees jezelf
Dit klinkt misschien raar, maar onze eerste tip is simpelweg om jezelf te zijn bij wat je post. Het maakt niet uit hoe goed of slecht je content is, zolang deze maar staat voor wie je bent als artiest. De gemakkelijkste manier om dit na te streven, is door foto’s en video’s van jezelf te posten, onderwerpen te gebruiken die bij je passen en te praten over wat je graag doet. Wie ben jij als individu en wat maakt je uniek ten opzichte van alle anderen op social media?
Blijf jezelf afvragen of wat je post, resoneert met wie je bent en wat je wilt vertegenwoordigen!
Wees waardevol
Te vaak posten muzikanten alleen maar “om het posten”. Dezelfde inhoud herhalen, zonder op te letten hoeveel een bericht waard kan zijn voor hun publiek, is niet verstandig. De beste manier om te groeien op social media is door iets waardevols aan te bieden! Plaats bijvoorbeeld foto’s en zorg ervoor dat je jezelf niet te vaak herhaalt, laat wat beelden achter de schermen zien, studiomateriaal, inzicht in wat je doet, enzovoort. Zodra je iets geeft dat uw publiek wil zien, zullen ze betrokken zijn bij je content en daaruit kan je je publiek laten groeien.
Wees betrokken
Zodra uw publiek zich met jou en je content bezighoudt, doe dit dan ook terug! Reageer op opmerkingen, like opmerkingen en reageer ook op berichten en posts van collega’s. Het wordt niet voor niets ‘social’ media genoemd, het werkt twee kanten op. Als je niet zeker weet welke inhoud voor betrokkenheid kan zorgen, zoek dan eens op wat de meest succesvolle muzikanten op hun profiel posten en laat je inspireren!
Wees consistent
Consistentie is key, echt waar! Wanneer je consistent post, leren social platforms uw gedrag en wordt het algoritme beter in het promoten van uw inhoud, wanneer deze ook goed is. We raden aan om minimaal 3 keer per week te posten. 3 posts, gelijkmatig verdeeld over de week, is goed te doen qua content creatie, en je kunt verschillende tools gebruiken om posts in te plannen om jezelf te wat ademruimte te geven. Houd er rekening mee dat wanneer je langere periodes niet post het algoritme verslechterd en, nog belangrijker, je fans hun interesse zullen verliezen! Stel voor jezelf een doel en houd je eraan, het loont écht op de lange termijn.
Weet hoe, wanneer en waar je hashtags kunt gebruiken
Hashtags spelen een cruciale rol op sommige social-mediaplatforms, maar veel mensen weten niet eens waarom of hoe ze werken. De waarheid is dat ze op de verschillende platforms verschillend werken. Zo is het niet verstandig om hashtags op Facebook te gebruiken, terwijl op Instagram het gebruik van hashtags de beste manier is om je bereik en het aantal volgers te vergroten! Enkele richtlijnen voor deze platforms waarmee je rekening moet houden:
Op Instagram kun je maximaal 30 hashtags per post gebruiken, die je als onderschrift of als reactie op je eigen bericht kunt plaatsen. Als je meer hashtags gebruikt verkleint dit juist je bereik, en als je geblokkeerde hashtags gebruikt (denk aan expliciete 18+ woorden), krijgt je post een ‘shadowban’, waardoor het geen grote doelgroepen kan bereiken met dat bericht.
Vermijd of minimaliseer hashtags op Facebook. Facebook ziet hashtags als ‘links’, dus het gebruik ervan kan uw bereik verkleinen. Waarom? Facebook wil niet dat gebruikers naar andere websites gaan en zo Facebook zelf verlaten. Links (en dus hashtags) zijn daarom iets dat ze ‘straffen’ met minder bereik!
Met deze 5 tips kun je je social media game zeker een boost geven in 2021.
Heb je vragen, hulp nodig of wil je meer tips? Laat het ons weten!